Lunchtankar...

När man sitter och inväntar lunchen på jobbet, och inte har speciellt mycket att göra, kan man bli fylld av en massa märkliga tankar.
Idag var det detta jag tänkte på.

1) Sveriges korvstånd har i samband med den förbättrade välfärden i Sverige de senaste åren chockhöjt priset på varmkorv. Nu är det inte ovanligt med priser runt 14-15 kr. Är det rimligt att utkräva dessa summor?! Enligt McDonald´s reklam sänker man priset på cheesburgare från tidigare hutlösa 12 kr till mer humana 10 kr på grund av den ekonomiska situationen. När får vi se detta bland korvgubbarna?
2) Här är en klurighet som kanske passar Claes bra.
 
I dessa stunder saknar man Claes som mest. När han på ett mycket hastigt sett förklarade hur det låg till och sedan kallade en för dum i huvudet. Men det här har jag tänkt på.
 Delar man 1 i 3 får man 0.33333... Tar man 0.33333.... gånger 3 blir det 0,9999.... VAr fan ta den där lilla 0.0001 vägen så att det blir 1 igen!!!

Rent matematiskt blir det alltså mindre om vi tar en paj, delar den på tre och sen sätter ihop den igen. Är det pajresterna på tårtspaden som är den där retliga 0.00001....?

3) Vad har hänt med Lypsylet? Detta väldoftande cerat som folk gladeligen smörjde sina läppar med hela tiden för ett tag sen? Varför använder ingen det längre?

Och så kom jag på att:
I 3 års tid hade jag en princip. Jag skulle inte köpa någon glass i gymnasiefiket förens sista dagen. Då är det dumt att man glömmer bort det. Jag köpte alltså ingen glass på tre års tid i det fiket, och insikten slog mig nu, ca ett halvår efter studenten. Vilket betyder att jag inte lade så stor vikt vid just den principen. Men det hade nog ändå varit gott, och det kändes surt såhär i efterhand.

Kanske börjar tankarna skena på detta vis på grund av säsongspremiären för BS i helgen. Fick kallelsen på SMS precis vilket var min "grej of the day".

Tagga BS!!!
//TJ

Kommentarer
Postat av: Torsten

Hahah underbart inlägg :) alltid lika underhållande att läsa dina funderingar..



Den där glassen pratade ni om varje gång efter idrotten. Så känns lite konstigt att ni glömde den du och max... :P



mvh

Torsten

2009-01-09 @ 13:39:00
Postat av: Claes

Sköna tankar du har du, ska försöka förklara tvåan så att till och med du förstår ;)



Grejen är den att 1=0,99999999... (i all oändlighet)

Utan något bevis hävdar jag att två tal är olika om det finns minst ett tal i mellan dem.

t.ex. 2=/3 ty i mellan finns t.ex. 2,5.



Men om du tänker dig talet 0,9999999... (i all oändlighet) och talet 1 vad finns då i mellan. Eftersom att niorna fortsätter i all oändlighet finns det inget tal som kan placeras i mellan dem och därför är de samma tal.





Hare gött allesammans, kanske lyckas jag ta mig upp till Stockholm och heja fram er i en match innan säsongen är slut.



//Claes

2009-01-09 @ 21:24:07
Postat av: max

Intressanta funderingar, kul att du i vart fall fick en EN mening om BS också i denna s.k. "Bs-blogg":D

2009-01-09 @ 21:58:04
Postat av: max

Intressanta funderingar, kul att du i vart fall fick en EN mening om BS också i denna s.k. "Bs-blogg":D

2009-01-09 @ 21:58:22
Postat av: Matte

Haha mycket bra inlägg, skrattade gott åt alla funderingar ^^



Knatten hälsar välkommen till emil och max för en glass i Tyresö Gymnasiums eminenta cafeteria framåt vårkanten!

2009-01-09 @ 23:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0